Uitgerust wakker worden, zo doe je dat!

Zodra de wintertijd is ingegaan kom je ‘s ochtends bijna je bed niet meer uit. Herkenbaar? Onderstaand een aantal tips, waardoor jij ‘s ochtends een stuk makkelijker je bed uit kunt komen. 

Voldoende en goede nachtrust
Ontzettend voor de hand liggend, maar vooral in de winter heb je voldoende nachtrust nodig om je lijf gezond te houden. Wanneer de zon onder is gegaan vermijd dan zo veel mogelijk kunstlicht en dan vooral wit/blauw licht afkomstig van beeldschermen, dus probeer zo min mogelijk op je telefoon, tablet, computer en televisie te kijken. blauw licht laat je lijf denken dat het nog dag is, daardoor wordt er geen melatonine aangemaakt en wordt je dus niet slaperig.

Daglicht
Wanneer de zon wel schijnt of is opgekomen probeer dan zo snel mogelijk het daglicht op te zoeken door naar buiten te gaan of je gordijnen te openen.
Als je tijd hebt, maak dan een fijne wandeling, bij voorkeur rond het middaguur als de zon het krachtigst is.

Wake up light
As je dan toch de wekker moet zetten, dan kun je dit het meeste op een voor je lijf zo natuurlijk mogelijke manier doen. Door de lichtsterkte langzaam te verhogen en de kamer te verlichten, bereidt je lijf zich voor om wakker te worden. Je wordt dan niet alleen natuurlijk en rustig wakker, maar ook stuk fitter.

Analyseer je slaapcyclus
Lig jij altijd nog heel diep te slapen als je wekker gaat, dan kan het zijn dan je midden in je slaapcyclus gewekt wordt. Een slaapcyclus duurt gemiddeld 90 minuten, probeer dus altijd een veelvoud van 90 minuten aan te houden en tel daarbij +/- 30 minuten op aan inslaap tijd (zo kom je uit op bijvoorbeeld exact 8 uur). Hierdoor kan het zijn dat ondanks dat je wekker eerder gaat je wel een stuk uitgeruster wakker wordt.

Voor de wekker wakker worden
Je herkent dit vast wel, je wordt een half uur voordat de wekker gaat wakker en denkt nog lekker een half uurtje te kunnen slapen. Als de wekker dan een half uur later gaat word je ontzettend brak wakker. Dus volgende keer als je voor de wekker wakker wordt gewoon je bed uit en genieten van de extra tijd die je die ochtend hebt, zo kun je iets langer douchen, een keer meer aandacht aan je haar of make-up besteden of een heerlijk uitgebreid ontbijt voor jezelf maken. 

 

♥ Ilse

Author: Living out loud

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *