7 tips om verantwoord uit eten te gaan

7 tips om verantwoord uit eten te gaan

8 February 2019 0 By Living out loud

Het is februari en misschien ben jij nog druk bezig om kilo’s kwijt te raken voor de zomer, of misschien ben je ze net kwijt en wil je dit graag zo houden. Je kunt moeilijk alle etentjes afslaan en dat moet je ook helemaal niet willen, af en toe uit eten kan best en met onderstaande tips hoeft dit helemaal geen caloriebom te worden.

1. Kies het restaurant zorgvuldig uit
Het begint al bij de restaurant keuze. Als je wilt opletten met wat je eet is het niet handig om naar een tapas, all you can eat of lopend buffet restaurant te gaan. Als je onbeperkt kunt eten blijft het gevaar voor ongezonde keuze’s continue aanwezig en dit zorgt vaak voor veel stress. 
Bekijk bij het kiezen van een restaurant indien mogelijk eerst de menukaart, zo kun je direct kijken of er een gezonde keuze tussen zit welke bij jouw (di)eet wensen past. 

2. Zorg dat je niet met een volledig lege maag uit eten gaat
Natuurlijk is het zonde om voor het uit eten gaan al wat te eten, maar met te veel honger uit eten gaan is hetzelfde als met honger boodschappen doen. Je bent sneller geneigd om te veel te bestellen en om ongezonde keuze’s te maken. Zorg dat je thuis iets licht verteerbaars eet, zo ben je in het restaurant verder geneigd om gezonde keuze’s te maken en je eet automatisch iets minder. 

3. Kies suikerarme dranken
Kies bij het eten voor caloriearme dranken zoals; water, spa rood, light frisdrank of thee (zonder suiker). Probeer alcoholische dranken zoveel mogelijk te vermijden.

4. Geef de voorkeur aan magere gerechten
Kies als voorgerecht bijvoorbeeld voor een heldere soep, rundercarpaccio of iets met vis, probeer voorgerechten met sausjes en dressings hierbij te vermijden. 
Vermijd bij het maken van een keuze gefrituurde gerechten en gerechten met roomsauzen of suikerdressings. Probeer in plaats daarvan te kiezen voor gerechten met veel groenten, mager vlees of vis. 
Voorbeelden van magere vleessoorten zijn; een runderlap, tartaar, rosbief, hamlap, varkensfilet, varkenshaas, kip, kalkoen, biefstuk, carpaccio, fricandeau en entrecote.
Vis en schaaldieren kunnen altijd. Let bij het kiezen van vis wel goed op dat het niet gefrituurd of gepaneerd is. 

5. Je bord hoeft niet leeg
Voor heel veel mensen is dit heel erg moeilijk, daar wij Nederlanders heel erg gewend zijn om ons bord leeg te eten. 
Tegenwoordig kun je bij veel restaurants de rest van je eten meenemen, vraag dit vooraf zodat je kunt beslissen om maar de helft van je portie op te eten en de andere helft mee te nemen. 
Als je vol zit en stopt met eten en geen van je tafelgenoten de intentie heeft om jouw bord leeg te eten, dan is het slim om over het deel wat je hebt laten staan heel veel zout en peper te gooien, zo ben je niet geneigd om toch af en toe nog een hapje te nemen tot je bord word weggehaald. 

6. Neem een verantwoord dessert of geen dessert
Als je echt een dessert wilt kun je het beste kiezen voor fruit of neem een lekker kopje koffie of thee zonder suiker eventueel een zoetje. 

7. Proef! 
Proef en geniet van je eten, wees bewust bezig met je eten, kauw goed en ervaar de smaak.